Izrada računa

Izrada računa

Nakon ovog članaka znat ćete što vam treba i kako kreirati račun u paušalnom obrtu

Interni akt - korak prije prvog izdavanja računa?

Prije kreiranja prvog računa trebate pripremiti dokument koji se zove Interni akt. Internim aktom se definira slijednost brojeva vaših računa, oznaka poslovnog prostora i naplatnog uređaja te blagajnički maksimum. Znam da vam nije jasno zašto morate definirati oznaku poslovnog prostora i oznaku naplatnog uređaja kada nemate poslovni prostor niti fizičku blagajnu. Nije ni važno. Oznaka poslovnog prostora i naplatnog uređaja su administrativne oznake koju zapravo tvore broj računa.
Ako ne znate što staviti pod oznaku poslovnog prostora predlažem POSL1, a pod oznaku naplatnog uređaja 1. To bi značilo da će vaši brojevi račun izgledati na sljedeći način 1-POSL1-1, 2-POSL1-1, 3-POSL1-1 i tako dalje. Na taj način ćete to definirati u internom aktu i te numeracije se držati kod kreiranja računa. Tako ste si osigurali da je sve zakonski ispravno.

Zadnja stvar koja se definira internim aktom je iznos blagajničkog maksimuma. To je zapravo količina gotovog novca (novčanica) kojeg smijete držati kod sebe u blagajni ako ju imate. Kada dosegnete definirani iznos gotovine morali biste ga maknut iz blagajne.

U nastavku dostavljamo link na primjer internog akta.

Želite li odmah kreirati interni akt?

Nema problema! Na fiskalopedija.hr imamo generator internog akta. Jednostavno idite na naš generator te zamijenite postojeće podatke sa vlastitim. Nakon toga taj dorađeni akt isprintajte ili spremite u PDF izravno sa naše stranice.
Isporbajte generator na linku niže:

Generator internog akta

Kako izraditi svoj prvi račun?

Ako niste obveznik fiskalizacije (tko je obveznik fiskalizacije?) za kreiranje računa u paušalnom obrtu vam ne treba ništa osim računala kojeg vjerojatno već imate.
Svoje račune možete "ručno" izrađivati putem Worda, Excela, Google dokumenata ili bilo kojeg drugog programa za kreiranje dokumenata.
Isto tako možete koristiti naš predložak za online kreiranja računa kojeg možete ažurirati te takav račun spremiti na svoje računalo i poslati ga klijentu. Važno je da slijednost brojeva računa prati pravila definirana internim aktom. Isto tako je važno da račun sadrži sve elemente koji su propisani raznim zakonima.
Na kraju svaki izdani račun ili grupu računa morate zapisati u dokument Knjiga prometa (KPR) koju jednako tako možete kreirati u Excelu.
Naravno, možete za kreiranje računa koristiti i neki od dostupnih programa koji vam znatno olakšavaju cijeli postupak ali o tome ćemo pisati malo niže.

Što ako želim prihvaćati uplate gotovinom ili karticama?

U tom slučaju vam treba fiskalna blagajna odnosno program koji omogućuje izradu i fiskalizaciju računa. Računi naplaćeni gotovinom ili karticom trebaju se fiskalizirati. To znači da taj račun treba biti odmah poslan na poreznu, a to vam omogućuju programi za izradu i fiskalizaciju računa. Više o fiskalizaciji

Što mora sadržavati račun?

Ako ste odlučili izdavati samo "transakcijske račune" koji se ne moraju fiskalizirati i takve račune raditi sami u Wordu i Excelu sigurno vas zanima koji su obavezni elementi računa.
Obavezni elementi računa za paušalni obrt:

1. Naziv, OIB i adresu obrta koji ispostavlja račun - može i skraćeni naziv obrta
2. Broj računa - sastoji se od rednog broja računa, oznake poslovnog prostora i oznake naplatnog računa. Navedeni format ste definirali internim aktom. Primjer broja računa 1-POSL-1
4. Datum i vrijeme izdavanja računa - vrijeme je obavezno samo u slučaju da se radi o fiskalnom računu
5. Datum isporuke robe ili usluge
6. Oznaka poslovnog prostora gdje je roba ili usluga isporučena
7. Naziv, adresu i OIB kupca
8. Naziv robe ili usluge, količina te popust ako postoji
9. Na račun je važno dodati i sljedeću napomenu: "Obveznik nije u sustavu PDV-a, PDV nije obračunat temeljem čl. 90 st.1 Zakona o PDV-u" - Obratite pažnju da je u 2025.godini izbačen stavak 2 iz napomene

Elementi računa su definirani sljedećim zakonima:

Zakonom o fiskalizaciji u prometu gotovinom
Općim poreznim zakonom
Zakonom o porezu na dodanu vrijednost
Pravilnikom o porezu na dohodak

Primjer računa za paušalni obrt

U nastavku možete vidjeti primjer računa za paušalni obrt. Ovo je primjer računa sa minimalnim zakonima definiranim setom podataka. To je ono osnovno što svaki transakcijski račun u paušalnom obrtu mora sadržavati:

primjer računa za paušalni obrt

Na linku niže možete preuzeti primjer račun u Excelu:
Primjer računa za paušalni obrt u Excelu

Jednako tako možete račun odmah kreirati kroz naš predložak za online kreiranja računa.

Moram li negdje "knjižiti" (evidentirati) izdane račune?

Svaki izdani račun ili grupu računa bi trebalo upisati u takozvanu knjigu prometa (KPR). Ako ste račune odlučili raditi samostalno putem Excela možete i knjigu prometa kreirati u Excelu ili koristiti postojeći obrazac. Ako koristite neki program za izradu računa on vam vrlo vjerojatno sam, na temelju izdanih računa vodi knjigu prometa.

Kako ispuniti knjigu prometa KPR?

U knjigu prometa je potrebno na kraju svakog dana upisati sve primitke za taj dan. Knjiga prometa odnosno KPR se sastoji od redova u koje upisujete pojedine račune ili ako imate mnogo računa neki zbirni dokument računa kao što je blagajnički izvještaj.
Ako imate malo računa upisujete račun po račun na sljedeći način:

Knjiga

Ako imate blagajničke izvještaje ili neki drugi oblik grupiranja računa možete njih upisivati u knjigu prometa kako bi smanjili broj redova:

Knjiga

Primjer KPR - knjige prometa za paušalni obrt

Ovdje možete preuzeti knjigu prometa (KPR) u Excelu ili knjigu prometa u PDF-u

Mogu li ovdje naći predložak računa?

Na našoj stranici se možete poslužiti primjerima i predlošcima računa sa poslovne subjekte koji nisu u sustavu pdv-a
Primjer računa za paušalni obrt u Excelu

Predložak za online kreiranja računa.

Što je račun za predujam (avans)?

Račun za predujam (avans) izdajete prije isporuke i služi za naplatu dijela ukupnog iznosa. Često se koristi kod većih projekata ili isporuka kako bi se osigurao novčani tijek i pokazala ozbiljna namjera kupca.
Od klasičnog računa se razlikuje samo po tome što mu naslov glasi "Račun za predujam" i stavka računa jasno navodi da se radi o predujmu za neku uslugu ili robu. Npr. "Palaćanje predujama za projekt obnove fasade".

Na našem predlošku za izradu računa možete promijeniti naslov računa u "Račun za predujam"

Što je storno račun?

Storno račun je ispravak prethodno izdanog, pogrešnog računa. Umjesto brisanja originalnog računa (što nije dozvoljeno), izdaje se novi račun – s istim podacima, ali s negativnim iznosima – koji ga poništava.

Storno račun:
- ima sljedeći broj u nizu računa
- sadržajno je identičan originalu (osim iznosa, koji su negativni)
- u kombinaciji s originalnim računom daje zbroj jednak nuli

Na taj način se osigurava točno knjigovodstvo i transparentnost – što je posebno važno u sustavu fiskalizacije i PDV-a.

O ovoj temi ćemo još mnogo pisati!

Ovo nije sve o izdavanju računa. Tokom sljedećih dana još ćemo mnogo toga dodati na ovu stranicu. Slobodno se vratite i provjerite.

Smatrate ovaj sadržaj korisnim?
163 od 287 čitatelja ga smatra korisnim

Ostavi napojnicu!

Je li vam ova stranica pomogla, uštedjela vrijeme ili pojednostavila nešto što je prije bilo frustrirajuće? Ako želite podržati moj rad i trud, možete to učiniti simboličnom napojnicom. Hvala vam! 😊

Do sada nas je podržalo 13 posjetitelja – hvala! 🙏


NAPOMENA: Sadržaj na ovoj stranici je informativnog karaktera napisan u najboljoj namjeri. Sve navedeno možete dodatno provjeriti u poreznoj upravi, FINI ili u nadležnom uredu za gospodarstvo.