Sve novosti i ključne informacije o Fiskalizaciji 2.0. Pomoć kod uvođenja Fiskalizacije 2.0 u vaše poslovanje
Što je fiskalizacija 2.0?
Fiskalizacija 2.0 je proširenje postojeće fiskalizacije te uvođenje eRačuna (elektroničkog računa) u poslovanje između poslovnih subjekata.
Fiskalizacija 2.0 se sastoji od 3 dijela:
1. Trebat će se fiskalizirati i transakcijski računi. Za sada su oni bili izuzeti od fiskalizacije
2. Elektronička razmjena eRačuna među poduzetnicima i fiskalizacija takvih računa. Nema više slanja računa poštom ili mailom. Svaki će račun iz vašeg programa za izdavanje računa automatski završiti u ulaznim računima klijenta, a podaci o računu na poreznoj. Papirnati račun zamjenjuje se eRačunom (elektroničkim računom) što znači da će u tom obliku trebati biti i pohranjen (arhiviran).
3. Prijava poslovnih prostora bit će moguća samo putem ePorezne. Više neće biti dopušteno prijavljivati poslovne prostore putem papirnatog obrasca
eRačun (Elektronički račun) postaje "sadašnjost" i u potpunosti će zamijeniti dosadašnji "papiranati" račun. Rekli bismo da je Fiskalizacija 2.0 ulazak elektroničkog poslovanja na velika vrata.
Da li su planirane još neke funkcionalnosti kroz fiskalizaciju 2.0?
Najsloženiji i potpuno novi dio Fiskalizacije 2.0 je elektronička razmjena računa među poduzetnicima i fiskalizacija takvih eRačuna. Uz samo razmjenu računa trebat će se provoditi i fiskalizacija dijela podatka iz takvih eRačuna. To znači da će se za svaki izlazni eRačun prema poreznoj trebati poslati određeni set podataka. Isto tako će se slati podaci i o ulaznim eRačunima. Uz podatke o izdanim i zaprimljenim eRačunima trebat će slati i dodatne podatke o naplati izlaznih računa i isporuci dobara ili odbijanju ulaznog eRačuna kroz sustav eIzvještavanje.
Uz sve navedeno trebat će i klasificirati sve proizvode i usluge po djelatnostima prema KPD 2025.
Sa 1.1.2026. novi Zakon o fiskalizaciji predviđa da će se ovjera uvezene knjige računa vršiti putem ePorezne.
Što je KPD 2025?
Fiskalizacija 2.0 propisuje obvezu klasifikacije proizvoda (i usluga) prema djelatnostima. To znači da ćete sve svoje proizvode i usluge morati označiti šifrom koja je propisana sa KPD 2025.
Popis svih proizvoda i usluga te pripadajućim šiframa možete naći na Klasus - sustavu Državnog zavoda za statistiku gdje možete pretražiti sve moguće proizvode po djelatnostima i njihove šifre.
Koji je rok za uvođenje fiskalizacije 2.0?
Prema prijedlogu Zakona o fiskalizaciji Fiskalizacija 2.0 će se uvoditi po etapama. Poslovni subjekti koji se nalaze u sustavu PDV-a morat će zaprimati i slati eRačune od 1.1.2026. Poslovni subjekti koji nisu u sustavu PDV-a morat će od 1.1.2026. zaprimati eRačune ali slanje eRačuna će za njih biti obavezno od 1.1.2027. Puna primjena eRačuna i izbacivanje papirnatog računa iz upotrebe se očekuje sa 1.1.2027.
Od 1. rujna 2025. svi obveznici razmjene eRačuna i informacijski posrednici imat će mogućnost testirati sposobnost vlastitih sustava za razmjenu eRačuna, fiskalizaciju eRačuna i eIzvještavanje kako bi bili spremni na primjenu ovog Zakona od 1. siječnja 2026.
Zbog čega fiskalizacija 2.0?
Trendovi i nastojanja su digitalizirati poslovanje. Kada će se svi računi fiskalizirati to znači da će porezna uprava imati potpunu kontrolu nad izdanim računima. Na taj će način lakše suzbiti sivu ekonomiju, kontrolirati naplatu PDV-a, pritisnuti neplatiše a i smanjit će se administrativno opterećenje poduzetnika. Ideja je ako se računi već šalju na poreznu da neće trebati slati dodatne mjesečne obrasce već će se dosta toga samo ispuniti.
Poduzetnici će automatizirati svoje poslovanje. Neće biti više pretipkavanja ulaznih računa niti će se izlazni računi printati i slati poštom. Na ovaj način će se smanjiti mogućnost pogreški, unaprijediti pregled poslovanja i otvoriti prostor za automatizacije (npr. automatizacija plaćanja).
Koje prednosti krajnji korisnici mogu očekivati od fiskalizacije 2.0?
Za nas, poslovne korisnike možemo već sada predvidjeti neke koristi:
1. Transparantnost poslovanja - porezna će imati uvid u sve ispostavljane račune te rokove plaćanja. Država će moći prisiliti neplatiše na redovno plaćanje ispostavljenih računa.
2. Manje administracije - vjerojatno će se rasteretiti poduzetnici oko količine predaje izvještaja na poreznu. Smanjit će se administrativno opterećenje poduzetnika.
3. Bolja isporučivost računa - kupcu će računi uvijek stizati na isti način te više neće biti situacija da kupac previdi račun pa ga ne plati.
4. Brža i točnija evidencija računa. eRačuni se automatski zaprimaju i učitavaju u sustav pa neće biti prepisivanja ulaznih računa. Svaki softver za izdavanje računa će biti kompatibilan i sa ulaznim računima pa ćemo na jednom mjestu moći bez dodatnog posla moći vidjeti sve izdane i zaprimljene račune te bilancu.
5. Briga o okolišu i ušteda. Elektronički račun bi trebao smanjiti troškove, smanjiti potrošnju papira i energije.
Kako će mali poduzetnici slati eRačune(elektroničke račune)? Da li će mi to to poskupjeti i zakomplicirati poslovanje?
Iako je namjera digitalizacije i eRačuna da pojednostavi i pojeftini poslovanje često uvođenje novih programa i procedura u poslovanje malog poduzetnika donese sasvim suprotan efekt. Za male poduzetnike van sustava PDV-a razvijena je besplatna aplikacija MIKROeRAČUN koja će malim poduzetnicima omogućiti izdavanje, zaprimanje i pohranu eRačuna, kao i fiskalizaciju izdanih i zaprimljenih eRačuna.
To je za poduzetnike koji su do sada koristili Word ili Excel za izdavanje računa. Oni koji već imaju postojeće aplikacije za izdavanje računa će u njima imati opciju izdavanja, fiskalizacije i arhiviranja eRačuna.
Kako provesti fiskalizaciju 2.0 u paušalnom obrtu?
Izdavanje računa u paušalnom obrtu kroz prizmu novog Zakona o fiskalizaciji možemo podijeliti na dva dijela:
Fiskalizacija 1.0:
Paušalni obrtnik će od 1.1.2026. morati fiskalizirati sve račune prema krajnjem potrošaču neovisno o načinu plaćanja. To znači da ćete prema krajnjem kupcu morati izdati fiskalni račun neovisno plaća li on karticom, gotovinom ili uplatom na transakcijski račun i za to će vam trebati program za izdavanje računa tzv. fiskalna blagajna. Trenutno na tržištu postoji velik broj takvih komercijalnih rješenja
Fiskalizacija 2.0:
Isto tako od 1.1.2026. ako ćete zaprimati ulazne račune oni će trebati biti u elektroničkom obliku tzv. eRačun. Za zaprimanje takvih računa moći ćete koristiti besplatnu aplikaciju MikroEračun unutar ePorezne. Svaki zaprimljeni račun ćete trebati označiti kao "Zaprimljen" ili "Odbijen" kroz aplikaciju FiskalApp.
Od 1.1.2027. počinje i obveza izdavanja eRačuna za male porezne obveznike. To će značiti da ćete sve račune prema poslovnim subjektima (B2B) morati izdavati kao eRačune što ćete opet moći putem besplatne aplikacije MikroEračun. Uz ovu obvezu postoji iznimka definirana zakonom, a to je da računi prema drugim poslovnim subjektima tzv. R1 račun mogu biti izdani kako običan račun (ne eRačun) i fiskalizirani na stari način (putem fiskalne blagajne) ako se radi o načinu plaćanja "Kartica" ili "Gotovina". R1 računi plaćeni kao "Transakcijski račun" obavezno će morati biti izdani kao eRačun i fiskaliziran na način kako se fiskaliziraju eRačuni. Sami ćete moći birati na koji način ćete izdavati takve transakcijske B2B (R1) račune.
Fiskalizacija transakcijskih računa?
Sa uvođenjem fiskalizacije 2.0 trebate će se i svaki transakcijski račun fiskalizirati. Za sada se fiskalizirati moraju gotovinski i kartični računi no u budućnosti će se trebati fiskalizirati i transakcijski računi.
Fiskalizacija transakcijski računa će se raditi kroz postojeće programe za fiskalizaciju računa tzv. fiskalne blagajne. Ti programi će biti dorađeni na način da omogućuju fiskalizaciju takvih računa.
To znači da ako ste do sada izdavali transakcijske račune kroz Excel ili Word sada će vam za to trebati program.
Rok za uvođenje fiskalizacije transakcijskih računa je 1.1.2026.
Kada i kakav račun će se trebati izdati prema novom prijedlogu Zakona o fiskalizaciji?
Prema našem shvaćanju novog prijedloga Zakona o fiskalizaciji stvari oko izdavanja računa će se dodatno zakomplicirati.
• Fiskalizacija 1.0 će se morati provoditi za sve načine plaćanja za račune izdane u krajnjoj potrošnji (B2C).
Gotovina, Kartica, Transakcijski račun i ostalo. To znači da ako prodajete robu ili uslugu krajnjem kupcu (fizičkoj osobi) neovisno o načinu plaćanja izdani računi će trebati biti fiskalizirani kroz postojeću fiskalizaciju 1.0.
• Ako izdajete račun prema poslovnom subjektu (B2B, tzv. R1 račun) i način plaćanja je "Transakcijski račun" morat ćete izdati eRačun i odraditi Fiskalizaciju 2.0 tog istog računa. To ćete vjerojatno automatski odrađivati putem vašeg informacijskog posrednika.
Ako izdajete račun prema poslovnom subjektu (B2B, tzv. R1 račun) i način plaćanja je "Gotovina" ili "Kartica" moći ćete birati želite li izdati "običan fiskalni" račun kroz Fiskalizaciju 1.0 ili ćete izdati eRačun kroz Fiskalizaciju 2.0.
• Promjene postoje i u B2G segmentu odnosno u "eRačunu za državu".
Za B2G vrijedi pravilo da u slučaju plaćanja "Gotovina", "Kartica" izdavatelj sada bira hoće li to biti F1 - račun ili F2 - eRačun. U slučaju plaćanja "Transakcijskim računom" ide eRačun i Fiskalizacija 2.0 što se razlikuje od trenutnog modela.
Grafički prikaz procesa izdavanja računa sa dolaskom fiskalizacije 2.0
Hoće li netko moći u moje ime poslati takav eRačun (elektronički račun) da se je ne bavim time?
Ako već koristite neki program/aplikaciju za izdavanje računa vjerojatno ćete firmi koja ga je izdala moći dati ovlaštenje da oni za vas putem tog programa šalju i fiskaliziraju eRačun.
Koja je razlika između aktualnog eRačuna za državu i nove Fiskalizacije 2.0?
Trenutno se eRačune obvezni dostavljati samo korisnicima Zakona o javnoj nabavi. Što to znači? To znači da ako radite sa školom, bolnicom, gradom, državom i sl. za svoje usluge ili proizvode trebate ispostaviti eRačun za državu.
Kada nastupi Fiskalizacija 2.0 eRačune ćete trebati slati i privatnim poduzetnicima s kojima poslujete.
Ne postoji li već sada eRačuna za poslovne korisnike?
Postoji! No problem trenutne implementacije eRačuna za poslovne korisnike (B2B) je to što nije zakonski regulirana poput eRačuna za obveznike Zakona o javnoj nabavi pa postoje "otoci" koji nisu međusobno povezani. Objašnjeno na primjeru: vi možete biti spojeni na jednog informacijskog posrednika koji vam omogućuje slanje eRačuna. Vaš kupac može biti spojen na drugog informacijskog posrednika putem kojeg on šalje i prima eRačune. Ako ta dva informacijska posrednika nisu povezana vi opet nećete moći razmjenjivati eRačune. Nitko trenutno ne obvezuje informacijske posrednike da budu međusobno povezani što znači da postoji prostor za interesnu manipulaciju posrednika.
Sa zakonskom implementacijom eRačuna za poslovne korisnike (fiskalizacija 2.0) ovaj problem će se riješiti i slanje eRačuna bi trebalo zaživjeti u svom punom smislu.
Postojeće stanje:

Stanje slanja eRačuna nakon što zaživi Fiskalizacija 2.0:
Što je aplikacija MIKROeRačun?
Porezna uprava će izdati besplatnu MIKROeRačun aplikaciju koja će omogućiti izdavanje, zaprimanje i pohranu eRačuna, kao i fiskalizaciju izdanih i zaprimljenih eRačuna. Ona će biti na raspolaganju svim malim poduzetnicima koji nisu u sustavu PDV-a. Na taj način država želi olakšati mali poduzetnicima uvođenje Fiskalizacije 2.0
Što je FiskAplikacija?
FiskAplikacija je aplikacija koju će razviti porezna uprava. Biti će besplatna, dostupna svim poslovnim subjektima, a omogućit će pregled svih podataka iz sustava fiskalizacije, uvid u informativnu prijavu PDV-a i uvid u status eRačuna (zaprimljen/naplaćen/odbijen)
Što sa računima prema inozemnim kupcima?
Fiskalizacija 2.0 se odnosi sam na poslovanje unutar Hrvatske tako da ćete račune prema inozemnim kupcima za sada izrađivati na isti način kako to i sada radite
Najnovije o fiskalizaciji 2.0
Na ovu stranicu se možete povremeno vraćati kako biste saznali najnovije informacije vezane uz fiskalizaciju 2.0.
Bilo je otvoreno savjetovanje o prijedlogu Zakona o fiskalizaciji gdje možete dobit opširne informacije uz prijedloge zainteresiranih:
eSavjetovanje - prijedlog Zakona o fiskalizaciji
Uz to objavljen je i prijedlog Zakona o fiskalizaciji gdje možete vidjeti konačno stanje i zahtjeve.
Uz sve to objavljene su i tehničke specifikacije.
Očekujte da ćemo u sljedećem periodu sve detaljno istražiti te jasno i precizno raspisati stečeno znanje kako bi mali poduzetnici bili spremni za fiskalizaciju 2.0
Koliko su aktualne ove informacije?
Ovo su ključne i najnovije informacije izvučene iz prijedloga Zakona o fisklizaciji objavljenog 25.4.2025.
Isprobajte razliku — Umjetna inteligencija vs iskustvo iz prakse
Želite vidjeti razliku između informacija iz stvarne prakse i generičkog odgovora?
Kopirajte neki od ovih upita u ChatGPT i usporedite:
• Što je fiskalizacija 2.0 i koje su glavne promjene?
• Kada i koje račune moram fiskalizirati?
• Trebam li fiskalizirati transakcijski račun?
• Kada je eRačun obavezan u B2B i B2G poslovanju?
• Kako fiskalizirati eRačun u sustavu fiskalizacije 2.0?
• Što je KPD 2025 i gdje naći šifre proizvoda?
• Tko mora koristiti Mikro eRačun i kada?
• Koji su rokovi za uvođenje fiskalizacije 2.0?
👉 Ako vam AI da jasan i primjenjiv odgovor – super.
👉 Ako ne, Fiskalopedija je ovdje upravo zato.
Ostavi napojnicu!
Je li vam ova stranica pomogla, uštedjela vrijeme, živce i energiju? Ako želite podržati moj rad i trud, možete to učiniti napojnicom. Hvala vam! 😊
Mobilnim bankarstvom skenirajte niže prikazani 2D barkod, upišite željeni iznos ( npr 1,00€ ) i to je to!
IBAN: HR5523400093231794508
KeksPay aplikacijom skenirajte niže prikazani QR barkod, upišite željeni iznos ( npr 1,00€ ) i to je to!
Ako ste trenutno na mobitelu i želite platiti KeksPay aplikacijom kliknite na niže navedeni link za plaćanje, upišite željeni iznos ( npr 1,00€ ) i to je to!
Linka za plaćanje!
Skenirajte niže prikazani QR barkod, upišite željeni iznos ( npr 1,00€ ) i to je to!
Do sada nas je podržalo 23 posjetitelja – hvala vam na tome! 🙏