Fiskalizacija 2.0

Fiskalizacija 2.0

Sve novosti i ključne informacije o Fiskalizaciji 2.0. Pomoć kod uvođenja Fiskalizacije 2.0 u vaše poslovanje

Koliko su aktualne ove informacije?

Ovo su ključne i najnovije informacije izvučene iz savjetovanja o prijedlogu Zakona o fisklizaciji objavljenog 27.2.2025.

Što je fiskalizacija 2.0?

Fiskalizacija 2.0 se sastoji od 3 dijela:


1. Trebat će se fiskalizirati i transakcijski računi. Za sada su oni bili izuzeti od fiskalizacije
2. Elektronička razmjena eRačuna među poduzetnicima i fiskalizacija takvih računa. Nema više slanja računa poštom ili mailom. Svaki će račun iz vašeg programa za izdavanje računa automatski završiti u ulaznim računima klijenta, a podaci o računu na poreznoj. Papirnati račun zamjenjuje se eRačunom (elektroničkim računom) što znači da će u tom obliku trebati biti i pohranjen (arhiviran).
3. Prijava poslovnih prostora bit će moguća samo putem ePorezne. Više neće biti dopušteno prijavljivati poslovne prostore putem papirnatog obrasca

eRačun (Elektronički račun) postaje "sadašnjost" i u potpunosti će zamijeniti dosadašnji "papiranati" račun. Rekli bismo da je Fiskalizacija 2.0 ulazak elektroničkog poslovanja na velika vrata.

Da li su planirane još neke funkcionalnosti kroz fiskalizaciju 2.0?

Najsloženiji i potpuno novi dio Fiskalizacije 2.0 je elektronička razmjena računa među poduzetnicima i fiskalizacija takvih eRačuna. Uz samo razmjenu računa trebat će se provoditi i fiskalizacija dijela podatka iz takvih eRačuna. To znači da će se za svaki izlazni eRačun prema poreznoj trebati poslati određeni set podataka. Isto tako će se slati podaci i o ulaznim eRačunima. Uz podatke o izdanim i zaprimljenim eRačunima trebat će slati i dodatne podatke o naplati izlaznih računa i isporuci dobara ili odbijanju ulaznog eRačuna kroz sustav eIzvještavanje.

Uz sve navedeno trebat će i klasificirati sve proizvode i usluge po djelatnostima prema KPD 2025.

Što je KPD 2025?

Fiskalizacija 2.0 propisuje obvezu klasifikacije proizvoda (i usluga) prema djelatnostima. To znači da ćete sve svoje proizvode i usluge morati označiti šifrom koja je propisana sa KPD 2025.
Popis svih proizvoda i usluga te pripadajućim šiframa možete naći na Klasus - sustavu Državnog zavoda za statistiku gdje možete pretražiti sve moguće proizvode po djelatnostima i njihove šifre.

Koji je rok za uvođenje fiskalizacije 2.0?

Prema prijedlogu Zakona o fiskalizaciji Fiskalizacija 2.0 će se uvoditi po etapama. Poslovni subjekti koji se nalaze u sustavu PDV-a morat će zaprimati i slati eRačune od 1.1.2026. Poslovni subjekti koji nisu u sustavu PDV-a morat će od 1.1.2026. zaprimati eRačune ali slanje eRačuna će za njih biti obavezno od 1.1.2027. Puna primjena eRačuna i izbacivanje papirnatog računa iz upotrebe se očekuje sa 1.1.2027.
Od 1. rujna 2025. svi obveznici razmjene eRačuna i informacijski posrednici imat će mogućnost testirati sposobnost vlastitih sustava za razmjenu eRačuna, fiskalizaciju eRačuna i eIzvještavanje kako bi bili spremni na primjenu ovog Zakona od 1. siječnja 2026.

Zbog čega fiskalizacija 2.0?

Trendovi i nastojanja su digitalizirati poslovanje. Kada će se svi računi fiskalizirati to znači da će porezna uprava imati potpunu kontrolu nad izdanim računima. Na taj će način lakše suzbiti sivu ekonomiju, kontrolirati naplatu PDV-a, pritisnuti neplatiše a i smanjit će se administrativno opterećenje poduzetnika. Ideja je ako se računi već šalju na poreznu da neće trebati slati dodatne mjesečne obrasce već će se dosta toga samo ispuniti.
Poduzetnici će automatizirati svoje poslovanje. Neće biti više pretipkavanja ulaznih računa niti će se izlazni računi printati i slati poštom. Na ovaj način će se smanjiti mogućnost pogreški, unaprijediti pregled poslovanja i otvoriti prostor za automatizacije (npr. automatizacija plaćanja).

Koje prednosti krajnji korisnici mogu očekivati od fiskalizacije 2.0?

Za nas, poslovne korisnike možemo već sada predvidjeti neke koristi:


1. Transparantnost poslovanja - porezna će imati uvid u sve ispostavljane račune te rokove plaćanja. Država će moći prisiliti neplatiše na redovno plaćanje ispostavljenih računa.
2. Manje administracije - vjerojatno će se rasteretiti poduzetnici oko količine predaje izvještaja na poreznu. Smanjit će se administrativno opterećenje poduzetnika.
3. Bolja isporučivost računa - kupcu će računi uvijek stizati na isti način te više neće biti situacija da kupac previdi račun pa ga ne plati.
4. Podaci o neplatišama će biti javni pa će lakše biti prepoznati s kim ne treba poslovati.
5. Brža i točnija evidencija računa. eRačuni se automatski zaprimaju i učitavaju u sustav pa neće biti prepisivanja ulaznih računa. Svaki softver za izdavanje računa će biti kompatibilan i sa ulaznim računima pa ćemo na jednom mjestu moći bez dodatnog posla moći vidjeti sve izdane i zaprimljene račune te bilancu.
6. Briga o okolišu i ušteda. Elektronički račun bi trebao smanjiti troškove, smanjiti potrošnju papira i energije.

Kako će mali poduzetnici slati eRačune(elektroničke račune)? Da li će mi to to poskupjeti i zakomplicirati poslovanje?

Iako je namjera digitalizacije i eRačuna da pojednostavi i pojeftini poslovanje često uvođenje novih programa i procedura u poslovanje malog poduzetnika donese sasvim suprotan efekt. Za male poduzetnike van sustava PDV-a razvijena je besplatna aplikacija MIKROeRAČUN koja će malim poduzetnicima omogućiti izdavanje, zaprimanje i pohranu eRačuna, kao i fiskalizaciju izdanih i zaprimljenih eRačuna.
To je za poduzetnike koji su do sada koristili Word ili Excel za izdavanje računa. Oni koji već imaju postojeće aplikacije za izdavanje računa će u njima imati opciju izdavanja, fiskalizacije i arhiviranja eRačuna.

Fiskalizacija transakcijskih računa?

Sa uvođenjem fiskalizacije 2.0 trebate će se i svaki transakcijski račun fiskalizirati. Za sada se fiskalizirati moraju gotovinski i kartični računi no u budućnosti će se trebati fiskalizirati i transakcijski računi. To znači da ćete za izdavanje računa trebati program koji to omogućuje. Rok za uvođenje fiskalizacije transakcijskih računa je 1.1.2026.

Hoće li netko moći u moje ime poslati takav eRačun (elektronički račun) da se je ne bavim time?

Ako već koristite neki program/aplikaciju za izdavanje računa vjerojatno ćete firmi koja ga je izdala moći dati ovlaštenje da oni za vas putem tog programa šalju i fiskaliziraju eRačun.

Koja je razlika između aktualnog eRačuna za državu i nove Fiskalizacije 2.0?

Trenutno se eRačune obvezni dostavljati samo korisnicima Zakona o javnoj nabavi. Što to znači? To znači da ako radite sa školom, bolnicom, gradom, državom i sl. za svoje usluge ili proizvode trebate ispostaviti eRačun za državu.
Kada nastupi Fiskalizacija 2.0 eRačune ćete trebati slati i privatnim poduzetnicima s kojima poslujete.

Ne postoji li već sada eRačuna za poslovne korisnike?

Postoji! No problem trenutne implementacije eRačuna za poslovne korisnike (B2B) je to što nije zakonski regulirana poput eRačuna za obveznike Zakona o javnoj nabavi pa postoje "otoci" koji nisu međusobno povezani. Objašnjeno na primjeru: vi možete biti spojeni na jednog informacijskog posrednika koji vam omogućuje slanje eRačuna. Vaš kupac može biti spojen na drugog informacijskog posrednika putem kojeg on šalje i prima eRačune. Ako ta dva informacijska posrednika nisu povezana vi opet nećete moći razmjenjivati eRačune. Nitko trenutno ne obvezuje informacijske posrednike da budu međusobno povezani što znači da postoji prostor za interesnu manipulaciju posrednika.
Sa zakonskom implementacijom eRačuna za poslovne korisnike (fiskalizacija 2.0) ovaj problem će se riješiti i slanje eRačuna bi trebalo zaživjeti u svom punom smislu.

Postojeće stanje:

Postojeće stanje slanja eRačuna za poslovne korisnike

Stanje slanja eRačuna nakon što zaživi Fiskalizacija 2.0:

Slanje eRačuna kroz Fiskalizacija 2.0

Što je aplikacija MIKROeRačun?

Porezna uprava će izdati besplatnu MIKROeRačun aplikaciju koja će omogućiti izdavanje, zaprimanje i pohranu eRačuna, kao i fiskalizaciju izdanih i zaprimljenih eRačuna. Ona će biti na raspolaganju svim malim poduzetnicima koji nisu u sustavu PDV-a. Na taj način država želi olakšati mali poduzetnicima uvođenje Fiskalizacije 2.0

Što je FiskAplikacija?

FiskAplikacija je aplikacija koju će razviti porezna uprava. Biti će besplatna, dostupna svim poslovnim subjektima, a omogućit će pregled svih podataka iz sustava fiskalizacije, uvid u informativnu prijavu PDV-a i uvid u status eRačuna (zaprimljen/naplaćen/odbijen)

Što sa računima prema inozemnim kupcima?

Fiskalizacija 2.0 se odnosi sam na poslovanje unutar Hrvatske tako da ćete račune prema inozemnim kupcima za sada izrađivati na isti način kako to i sada radite

Najnovije o fiskalizaciji 2.0

Kako ćemo dobivati nove informacije tako ćemo ih ovdje pisati. Na ovu stranicu se možete povremeno vraćati kako biste saznali najnovije informacije vezane uz fiskalizaciju 2.0.
Trenutno je otvoreno savjetovanje o prijedlogu Zakona o fiskalizaciji gdje možete dobit opširne informacije:
eSavjetovanje - prijedlog Zakona o fiskalizaciji

Smatrate ovaj sadržaj korisnim?
187 od 314 čitatelja ga smatra korisnim

Ostavi napojnicu!

Je li vam ova stranica pomogla, uštedjela vrijeme ili pojednostavila nešto što je prije bilo frustrirajuće? Ako želite podržati moj rad i trud, možete to učiniti simboličnom napojnicom. Hvala vam! 😊

Do sada nas je podržalo 13 posjetitelja – hvala! 🙏


NAPOMENA: Sadržaj na ovoj stranici je informativnog karaktera napisan u najboljoj namjeri. Sve navedeno možete dodatno provjeriti u poreznoj upravi, FINI ili u nadležnom uredu za gospodarstvo.